برآورد پايداري سازه‌ها در برابر حريق در قبل و بعد از زلزله

جامع ترين ترين اخبار و اطلاعات دنياي موزيك را در اين خبرنامه مشاهده نماييد

برآورد پايداري سازه‌ها در برابر حريق در قبل و بعد از زلزله

۹ بازديد

يافته هاي محققان بين المللي مهندسي لرزه و لرزه نشان مي دهد كه سازه هاي پس از زلزله مي توانند در دماي 600 تا 800 درجه فارنهايت به مدت 9 تا 25 دقيقه مقاومت كنند ، كه نسبت به قبل از زلزله كمتر است. با توجه به ESA محققان در انستيتوي بين المللي زلزله و …

برآورد پايداري سازه‌ها در برابر حريق در قبل و بعد از زلزله https://dana-news.ir/2021/04/18/برآورد-پايداري-سازه‌ها-در-برابر-حريق/ دانا نيوز Sun, 18 Apr 2021 06:13:00 0000 حوادث https://dana-news.ir/2021/04/18/برآورد-پايداري-سازه‌ها-در-برابر-حريق/ يافته هاي محققان بين المللي مهندسي لرزه و لرزه نشان مي دهد كه سازه هاي پس از زلزله مي توانند در دماي 600 تا 800 درجه فارنهايت به مدت 9 تا 25 دقيقه مقاومت كنند ، كه نسبت به قبل از زلزله كمتر است. با توجه به ESA محققان در انستيتوي بين المللي زلزله و …

يافته هاي محققان بين المللي مهندسي لرزه و لرزه نشان مي دهد كه سازه هاي پس از زلزله مي توانند در دماي 600 تا 800 درجه فارنهايت به مدت 9 تا 25 دقيقه مقاومت كنند ، كه نسبت به قبل از زلزله كمتر است.

با توجه به ESA محققان در انستيتوي بين المللي زلزله و مهندسي زلزله ، تحت نظارت دكتر فريبرز ناتيحي ايلهي ، عضو هيئت علمي اين م Instituteسسه ، در حال مطالعه ماهيت سازه هاي فولادي كوچك و متوسط ​​در هنگام زلزله در دو ايالت هستند. در شرايط آتش سوزي قبل از زلزله ، سازه پر شده در شرايط مختلف آتش سوزي نشان مي دهد كه حداكثر دما در محدوده 600 تا 700 درجه سانتيگراد است كه پس از زلزله پايدار است.

در مورد آتش سوزي هاي پس از زلزله ، حداكثر درجه حرارت پايدار پس از زلزله هاي مختلف در محدوده 600 تا 800 درجه سانتيگراد است ، بنابراين مقاومت در برابر آتش براي نجات جان افراد و جلوگيري از آتش سوزي مهم است. . مقاومت در برابر آتش 9 تا 25 دقيقه به روش هاي مختلفي براي جلوگيري از ريزش سازه تخمين زده مي شود

اين برآورد بر اساس توسعه روش ها ، مدل سازي و طراحي نرم افزار براي تخمين زمان لازم براي تخليه ساختمان هاي فلزي در هنگام زلزله هاي قبل و بعد از زلزله در شهرها است.

لين زلزله 1994 در آمريكاي شمالي و زلزله 1995 جبه كوبه خطوط گاز شهر را مختل كرد ، به خطوط برق آسيب رساند و باعث آتش سوزي و انفجار گسترده در سطح شهر شد. هزاران نفر كشته ، زخمي و بي خانمان شدند. آتش سوزي در ساختمان هاي قبل از زلزله نيز مي تواند به صورت ناخواسته يا عمدي رخ دهد ، مانند مشكلات تاسيسات مكانيكي و الكتريكي ، ذخيره مواد قابل اشتعال ، بي ثباتي اجتماعي و غيره.

لين شمار كشته شدگان آتش سوزي در ايران در شش ماه نخست سال 2009 به نزديك 1000 نفر رسيده است كه بيشتر آتش سوزي ها مربوط به آتش زدن ميلياردها خانه در تومان ، پايتخت اين كشور است. به دليل توسعه جمعيت هاي شهري ، توسعه مراكز بزرگ اجتماعات (مراكز تجاري ، سينما ، كتابخانه ها ، مساجد و غيره) ، انبارها و استفاده از تاسيسات مكانيكي و الكتريكي در اين شهر با توسعه شهري و صنعتي ميزان اين آسيب بيشتر مي شود. ساختمانها و صنايع. مراكز ، نگهداري مواد قابل احتراق و توسعه نيروگاه ها (برق و گاز) خطرات آتش سوزي بيشتري ايجاد مي كنند

مصاحبه با دكتر ناتيح ايلهي ، عضو دانشكده جنبش جهاني و موسسه مهندسي زلزله. بسياري از ساختمانها در كشور وجود دارند كه در اثر آتش سوزي در مناطق مسكوني ، تجاري ، بيمارستاني و صنعتي آسيب ديده اند كه تخريب نشده اند و اكنون در حال استفاده هستند. با اين حال ، ايران در منطقه اي با ريسك بالا قرار دارد و مستعد زمين لرزه است كه اغلب هر 10 سال بيش از شش زمين لرزه دارد. اين نگراني در مورد سازه هايي كه پس از زلزله دچار آتش سوزي مي شوند نيز وجود دارد ، اين س isال مطرح است كه آيا سازه قادر به تحمل بارهاي گرمايي پس از زلزله است و آيا اين سازه داراي درجه حرارت بالا و مدت تخريب در هنگام آتش سوزي است؟

نگاتي ايلهي افزود ، “با توجه به مطالعه قبلي ،” آنها دريافتند كه هيچ مطالعه اي روي سازه هاي فلزي كه قبل از زلزله در آتش سوزي رخ داده اند انجام نشده است و مطالعات بسيار كمي در اين زمينه انجام شده است. بنابراين ، به دليل كمبود فضا ، مطالعه و اهميت ويژه آن در اين زمينه ، به ويژه در ايران هنگام زلزله ، ارزيابي سازه هاي فلزي در “خسارت زلزله” و “آتش سوزي زلزله” در دو مورد در دستور كار ما قرار گرفت.

يكي از اعضاي دانشكده بين المللي مهندسي زلزله و زلزله در مورد ريزش ساختمان پلاسكو گفت: اين پروژه شش ماه پس از ساختمان پلاسكو آغاز شده و نتايج بزرگي را كسب كرده است.

محمد رضا دراودي ، مهندس دانشيار مهندسي زلزله و زلزله با دانا نيوز صحبت كرد. وي با استناد به جزئيات اين پروژه تحقيقاتي گفت: مدل پيشنهادي براي آناليز آتش سوزي و زلزله در اين مطالعات متداول ترين قاب فولادي 4 طبقه در تهران است. تهران – اين خطر بسيار بالايي در برابر زلزله است و مطابق با ماده 10 ويرايش دهم قانون ملي ساختمان ايران و مطابق با معيارهاي 2،800 sections بخش هاي تير به شكل I و بخشهاي ستون در نظر گرفته شده است. مستطيل هستند ماهيت آتش سوزي به عواقب آتش سوزي و احتمال عود آن بستگي دارد. بنابراين ، طبق استانداردهاي اروپا ، 10 صحنه آتش سوزي با استفاده از مدل هاي عددي شبيه سازي شده و جلوه هاي آتش سوزي در دهانه ها و كف هاي مختلف ، به چارچوب اعمال شد.

شرايط آتش تيرها و ستون ها

دكتر دادي خاطرنشان مي كند: براي دستيابي به سطح استاندارد عملكرد ايمني زندگي ، از كنترل جابجايي نسبي (لغزش) در مقررات طراحي ساختمان براي ساخت زمين لرزه (سطح 2800) استفاده مي شود. در مورد زمين لرزه در هنگام زلزله ، سازه از نظر 10 خطر آتش سوزي در هر دو شرايط قبل و بعد از زلزله ارزيابي شده است ، و براي جلوگيري از سقوط سقف و آسيب ناشي از افزايش جاذبه كف. طراحي ستون ها ارزيابي شده است براي خطرات مختلف آتش سوزي.

طراحي نقاشي سازه اي در شرايط 1 تا 10 براي خسارت زلزله

نسبت طول متوسط ​​و طول تابش براي خسارت قبل از زلزله ، نمودار ستون هاي متوسط

طراحي سازه در شرايط زميني از 1 تا 10 بعد از زلزله

نسبت آتش سوزي آتش سوزي پس از زلزله از طول تابش ، نمودار خطوط متوسط ​​و راست

نتايج مطالعه نشان داد كه در صورت آتش سوزي قبل از زلزله ، اگر حداكثر دماي سازه بين 600 تا 700 درجه فارنهايت[60 تا 700 درجه سانتيگراد]باشد ، دما پس از زلزله تثبيت مي شود. “در بيشتر موارد ، جريان سازه پس از زلزله در محدوده مجاز است ، بنابراين سازه پس از آتش سوزي و گرما در اين محدوده دما مقداري از مقاومت و مقاومت خود را براي مقاومت در برابر بارهاي جانبي در دماي محيط به دست آورد.

با استناد به نتايج اين مطالعه در مورد آتش سوزي هاي پس از زلزله ، نتايج نشان مي دهد كه حداكثر دماي تثبيت پس از زلزله هاي مختلف در محدوده 600 تا 800 درجه سانتيگراد و سرعت مقاومت است. آتش در شرايط مختلف از 9 تا 25 دقيقه طول مي كشد ، اما در بيشتر موارد با اتمام بار گرما جريان سازه از حد مجاز فراتر مي رود.

به گفته يكي از محققان موسسه بين المللي زلزله ، پس از اين زمين لرزه ، سازه كنار هم حركت كرده و يك نيروي جاذبه ايجاد شده و به دنبال آن آتش سوزي و كاهش مقاومت عناصر در گرما ، به ويژه در طبقات رخ داده است. نمودارهاي نسبت گرما به طول نشان مي دهد كه در دماي 600 تا 750 درجه سانتيگراد ، مقاومت و مقاومت فلز كاهش مي يابد و قطب ها به سرعت بالا مي روند. در طولاني مدت ، به دليل كشش كم ، كمي افزايش دما بيش از چند برابر است.

ناتاتي ايلهيم همچنين تأكيد كرد كه ، بر اساس نتايج ، براي جلوگيري از ازدحام ستون ها و فروريختن سقف ها ، به كپسول هاي آتش نشاني ، دهانه كف و شكاف هاي داخلي طولاني اولويت داده شده است. ترك.

براي كاهش آسيب پذيري شهرهاي كشور ، اعضاي هيئت علمي انستيتوي بين المللي تحقيقات زلزله گفتند كه اين پروژه مطابق با اهداف بين المللي مهندسي زلزله و مهندسي انجام شده است. اميد است آنها بازرسي شوند و زمان انتشار آنها ساختمان ها بررسي مي شوند.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.