زاگرس نيازمند طرح جامعي براي احياء و حفاظت از جنگل‌ها است

جامع ترين ترين اخبار و اطلاعات دنياي موزيك را در اين خبرنامه مشاهده نماييد

زاگرس نيازمند طرح جامعي براي احياء و حفاظت از جنگل‌ها است

۳۲ بازديد

ES و لرستان جشن سالانه روز جهاني كوه در 11 دسامبر حمايت مجدد از كوههاي ايران ، به ويژه كوههاي زاگرس و حفظ منابع جنگلي گرانبها را تأييد كرد. سخنراني هاي مختلفي در اين هفته منتشر شده است. به همين مناسبت ، اين فرصت را داشتيم تا با دكتر مجابي ، رئيس كميته حفاظت از …

منبع: سرخط نيوز
زاگرس نيازمند طرح جامعي براي احياء و حفاظت از جنگل‌ها است

زاگرس نيازمند طرح جامعي براي احياء و حفاظت از جنگل‌ها است https://head-line.ir/2020/زاگرس-نيازمند-طرح-جامعي-براي-احياء-و-حف/ سرخط نيوز Sat, 19 Dec 2020 13:56:15 0000 استان ها https://head-line.ir/2020/زاگرس-نيازمند-طرح-جامعي-براي-احياء-و-حف/

ES و لرستان جشن سالانه روز جهاني كوه در 11 دسامبر حمايت مجدد از كوههاي ايران ، به ويژه كوههاي زاگرس و حفظ منابع جنگلي گرانبها را تأييد كرد. سخنراني هاي مختلفي در اين هفته منتشر شده است. به همين مناسبت ، اين فرصت را داشتيم تا با دكتر مجابي ، رئيس كميته حفاظت از …

منبع: سرخط نيوز
زاگرس نيازمند طرح جامعي براي احياء و حفاظت از جنگل‌ها است

ES و لرستان جشن سالانه روز جهاني كوه در 11 دسامبر حمايت مجدد از كوههاي ايران ، به ويژه كوههاي زاگرس و حفظ منابع جنگلي گرانبها را تأييد كرد.

سخنراني هاي مختلفي در اين هفته منتشر شده است. به همين مناسبت ، اين فرصت را داشتيم تا با دكتر مجابي ، رئيس كميته حفاظت از محيط زيست شوراي اعتبارات ، در مورد اهميت زاگرس و به ويژه موقعيت جنگل هاي زاگرس صحبت كنيم.

دكتر مجابي زاگرس كه سالها تجربه در زمينه مديريت و حفاظت از محيط زيست در وزارت برنامه ريزي محيط زيست و جهاد دارد ، معتقد است كه راه حل تهيه يك برنامه جامع براي حفاظت ، احيا ، توسعه و استفاده از اراضي جنگلي است. اين است

دكتر مجابي اول از همه ، چرا زاگرس براي طبيعت ايران مهم است؟

خوشبختانه دو رشته كوه مهم در كشور ما وجود دارد. يكي ديگر از مناطق مهم كوهستاني كوه زاگرس است كه يك و چند سيستم كشور را در بر مي گيرد.

اين رشته كوه بسيار گسترده است و از شمال غربي تا جنوب غربي متغير است و مساحت آن بين 3000 تا 7000 كيلومتر است و به عنوان منبع اصلي آب در خليج فارس شناخته شده و تا اعماق خليج فارس امتداد دارد.

زاگرس طولاني ترين رشته كوه ايران به صورت يك طاق بزرگ است. ميتوان به دنا ، زردكوه و اوشرانرانكوه ، هر يك از بلندترين كوه ها ، با بيش از 4000 متر ارتفاع اشاره مي كند. جنگلهاي زاگرس 11 استان را تحت پوشش خود دارد و گروههاي قومي مهمي مانند لرها ، كردها ، تركها و اعراب در منطقه كوهستاني زندگي مي كنند. 180 گونه درخت و درختچه در زاگرس وجود دارد. بيشتر از منابع طبيعي ايران است.

بلوط در حقيقت نماد زاگرس است. با بلوط چه كنيم؟

بله درست است. در بيشتر اين مناطق ، بالاترين گونه بلوط مي تواند جنگل را روشن كند.

از جمله درختان اين منطقه درختان كهنسال است. بلوط اين منطقه را مي توان به سه گونه درمازو – بلوط ايراني و زرده تقسيم كرد. در حال حاضر تحقيقات ارزشمندي در مورد منابع ژنتيكي اوك در حال انجام است و خوشبختانه سازمان هاي غيردولتي نيز در اين زمينه فعال هستند.

درختان ارزشمند ديگري نيز در جنگل وجود دارد مانند افرا ، خيار ، مرجان ، صنوبر ، گلابي وحشي ، گردو ، بنفش ، بادام ، زالزالك و انواع گياهان ديگر.

همچنين حيوانات مهمي مانند ببر ، بز ، گرگ ، كفتار ، روباه و ساير حيوانات مهم مانند شاهين ، جوجه تيغي دريايي ، كبك ، عقاب ، شاهين ، جغد شاخدار و … وجود دارد. به طور كلي ، زاگرس مجموعه اي از منابع زيست محيطي و منحصر به فرد ژنتيكي است.

چرا قيمت كوه براي رويدادهاي ديگر هنوز مشخص نيست؟

همه آفرينش ها ارزشمند است. زيرا آنها نمايانگر اعمال و تعهدات مخلوقات خداوند هستند. در ميان اين ميراث ها و موجودات ، كوه مهمترين است. من بر اين نكته تأكيد مي كنم زيرا امروز از كوههاي جهان عبور مي كنيم. اين كوه نمادي از همه نوع بشر است. از طرف ديگر كوه ، قسمت بالاتري از زمين است و در واقع كوهها بخشي از فلات مرتفع تر از منطقه اطراف هستند ، بنابراين كوه زمين نسبتاً بلندي است و در يك منطقه گسترش مي يابد و به طور كلي از كوه بالاتر و بالاتر است. بيش از 600 متر بالاتر از زمين اطراف آن كوهستان ناميده مي شود. اما از نظر بين المللي ، كوه داراي سه ويژگي است: ارتفاع ، شيب و شيب جغرافيايي. كوه ها از نظر مواد ، ساختار ، سن و ساير ويژگي ها بسيار متفاوت هستند ، اما كوه ها به طور كلي در اثر برخورد و رانش زمين ايجاد مي شوند كه به آرامي از محل دفن زباله ها حركت مي كنند. البته برخي از كوهها لغزنده و كوچك هستند و برخي از كوهها نمادي از آتشفشان ها هستند.كوه ها يك پنجم جهان را در بر مي گيرند ، بيشترين تعداد كوه در آسيا و كوچكترين كوه ها در آفريقا است.

آقاي دكتر علاوه بر اين تعاريف ، كوه تأثير مستقيم در زندگي انسان دارد. اين مسئله انسان و كوه است!

بله ، اين تعاريف ما را بسيار مهم مي كند ، كوه ها نقش مستقيم و بسيار مهمي در محيط بازي مي كنند ، آنها به عنوان سدي در برابر جريان هوا عمل مي كنند ، و اين منجر به بارندگي در ارتفاعات مي شود. كوهها با توزيع 80٪ منابع آب شيرين جهان ، پيوند بين آب جوي و آبهاي زيرزميني هستند. آنها همچنين پناهگاه هاي مهم حيات وحش هستند. جنگل هاي كوهستاني يكي از مهمترين اكوسيستم هاي طبيعت است.

بله درست است. فرهنگ و زندگي مردم زاگرس با اين كوه ادغام شده است. اما در سال هاي اخير كوه ها آسيب ديده و تخريب شده اند ، بنابراين در مورد آن چه بايد كرد؟

بايد يادآوري كنم كه بيش از 80 درصد عشاير كشور در اين منطقه هستند و تأمين كنندگان مهم توليد گوشت هستند. حدود 40 درصد آب كشور از اين منطقه تأمين مي شود كه منطقه اي استراتژيك براي كشور محسوب مي شود ، متأسفانه در بسياري از جهات از جمله فرسايش ، خسارات و تخريب هايي به وجود آمده است كه در اثر عوامل مختلف ، زمين هاي چراي گذشته ، چراگاه هاي گذشته و دام هاي بيش از حد چرا صورت گرفته است. جستجوكردن يكي از مهمترين مشكلات جنگلهاي زاگرس تغيير شديد آب و هوا و عدم دسترسي گردشگران و كاربران است كه منجر به آتش سوزي مداوم در اين جنگلها شده و بدن زاگرس را تحت تأثير قرار داده است.

شما در مورد آتش صحبت كرديد ، امسال بدن سبز زاگرس در سوگ اين آتش سوزي هاي بي سابقه بود. چه برنامه هايي براي جلوگيري از آتش سوزي در جنگل هاي ارزشمند زاگرس در نظر گرفته شده است؟

علت اصلي اين آتش سوزي ها ساخت بشر است و سالانه بيش از 10 هزار هكتار منابع طبيعي را در زاگرس از بين مي برد و به مردم بومي كه براي اطفا حريق كار مي كنند آسيب مي رساند.

سه دوستدار محيط زيست به نامهاي مختار هنداني ، ياسين كريمي و پاوه بلال اميني و محمد جواد مختاري كه براي تخريب جنگل زاگرس رفته بودند نيز امروز در قتل عام البرز در روستاي ديل زخمي شدند.

مهمترين چيز اين است كه ابتدا اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري و سپس اطفا حريق قبل از شروع فصل تابستان سال آينده و حفظ جنگلهاي ارزشمند زاگرس انجام شود. براي خاموش كردن آتش بايد بيش از هر زمان ديگري از UV استفاده شود. همچنين نياز به افزايش و تقويت سازمان هاي غيردولتي و غيردولتي در حمايت از جنگل است. در هر صورت ، مشاركت مردم بايد افزايش يابد و بايد يك برنامه جامع براي حفاظت ، مرمت ، توسعه و استفاده از اراضي جنگلي و كشاورزي وجود داشته باشد.

انتهاي پيام

منبع: سرخط نيوز
زاگرس نيازمند طرح جامعي براي احياء و حفاظت از جنگل‌ها است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.