دانلود آهنگ لري شاد براي عروسي آپارات

جامع ترين ترين اخبار و اطلاعات دنياي موزيك را در اين خبرنامه مشاهده نماييد

دانلود آهنگ لري شاد براي عروسي آپارات

۱۸۸ بازديد

دانلود آهنگ لري بختياري

انواع موسيقي در قوم لر
موسيقي و ترانه‌هاي فصول: موسيقي و ترانه‌هاي ويژه فصول مختلف مانند برزه كوهي، ماله ژيري، كوچ بارو. موسيقي و ترانه‌هاي طنز: اين ترانه‌ها اغلب به صورت في البداهه در هجو شخص يا موضوع يا مكاني سروده شده و برخي اوقات نيز با حركات نمايشي طنز آلود فرد يا افرادي همراه بوده‌است. مانند ضامن آهو، سراي خاموشان (شهر بي‌صدا) و دوازده كلام ياري. پس از انقلاب ۵۷
موسيقي‌سازيساز سرناكمانچه شش تكه پشت باز، موزه فلك‌الافلاكشاميرزا مرادي در حال نواختن ساز سرنا در اين ميان كمانچه تنهاسازي است كه با ساز ساير اقوام تفاوت اساسي دارد.
سرنانوشتار اصلي: سرنا در اصل در ميان اقوامي كه زبان هندواروپائي اوليه را صحبت مي‌كردند اين ساز به علت اينكه از شاخ حيوانات ساخته مي‌شد به اين اسم ناميده شده.دهلنوشتار اصلي: دهل
كمانچه (تال) نوشتار اصلي: كمانچه كمانچه لري يا تال‌سازي است كه به كمانچه متداول در موسيقي سنتي شباهت‌هاي فراواني دارد اما دو ويژگي آن را از كمانچه سنتي مجزا مي‌سازد.

دانلود آهنگ لري بختياري با ساز و دهل

تنبكنوشتار اصلي: تنبكتنبورنوشتار اصلي: تنبور
تاريخچه عليرضا حسين خاني در حال نواختن ساز تال
اين موسيقي نيز به صورت بي‌كلام (مانند مقام‌هاي سحري، پاكتلي، چمري) و با كلام (مانند مراسم راراپيشكوه، راراشتكوه، راراشيرازي يا دنگ دال در مناطق مختلف بختياري) اجرا مي‌شود. ترانه لري ترجمه فارسياَسبت و زين و كتلت زيه در مال اسبت به زين و كتل تو جلوي منزلگاه است دشمنو شادي كنان دوسو زنان زال دشمنان شادي مي‌كنند و دوستان زار مي‌زنندشمشيرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشيرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
كينه دارم بعد خوت وش وش بكنه جنگ چه كسي را دارم كه بعد از خودت با آن جنگ كنمدات برو كگو برو همه بران مو مادرت موي مي‌برد خواهرت موي مي‌برد همه گيسو مي‌برندهمه برن و كارد زنت و خنجر اگر همه با كارد موي برند همسرت با خنجر موي مي‌برد
بررسي و تحليل ضرباهنگ ترانه‌هاهمت علي سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سيم همان‌طور كه مشاهده مي‌شود اين وزنها در موسيقي مردم كرد نيز وجود دارند.بررسي و تحليل ملودي ترانه‌ها

دانلود آهنگ لري شاد دي بلال خواننده زن

آميختگي فرهنگي با اين دستگاه سبب ايجاد گوشه شيرين خسرو در ماهور شده‌است.ويژگي‌هاي كلي موسيقي لري در ترانه‌ها همواره از كلماتي مانند هه، خدا، اري و عزيزم استفاده مي‌شود كه اين كلمات در پيوند و تطبيق هجاهاي شعر و موسيقي ايفاي نقش مي‌كنند.
هر اندازه موسيقي منطقه لرستان به موسيقي كردي نزديك است به همان نسبت موسيقي مناطق بختياري با موسيقي نواحي فارس و جنوبي ايران سنخيت دارد. ترانه دايه دايه

كشكله شيرازي گرمسيري، كوكلاشيري جو، ‌كوش طلا كه بيش‌تر همسرايي زنان و مردان در غم از دست دادن يكي از نزديكان است.
نوازندگان و سرايندگان اين سرزمين توشمالها هستند كه ازجايگاه ويژه اي برخوردارند.▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد : ـ آهنگ سواركاري كه ويژه سواركاران است و سرشار از هيجان مي باشد.
درمراسم سوگواري براي هرفردي بنابه ارزش و جايگاهش در آن قوم آوراز ويژه اي مي خوانند چنانكه تفاوت زيادي ميان اشعار سوگ كودكان وجوانان ناكام با مردان بزرگ قوم مي باشد.
● موسيقي‌هاي آوازي (كلامي) و موسيقي‌هاي سازي ▪ موسيقي آوازي لرستان كنكاش در وقايع گذشته بر مردم لرستان و سيري در ژرفاژرف سرگذشت فرهنگي و تاريخي آن، در گرو بررسي موشكافانه در چهره‌هاي ناشناخته زندگاني نياكان سخت‌كوش اين مرز و بوم است.با وجود اينكه با مطالعه و معرفي آثار فرهنگ مادي و معنوي هر جامعه و پژوهش علمي در همين گذرگاه سخت و دقيق مي‌توان به اين جهان ناشناخته راه يافت، ولي بررسي فرهنگ‌ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگي آن شدني نيست، اما با هدف نمايش گوشه‌هايي از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند اين مرز و بوم و ترغيب بيشتر پژوهشگران مشتاق به درياي بيكران فرهنگ موسيقايي، روزنه‌هايي از اين تصوير توصيف‌ناپذير را مي‌گشاييم.
● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي) مضامين اشعار آن با گويش لري و در قالب تك‌بيتهايي كه با حال و هواي آن موسيقي يگانگي دارد، گوش نيوشندگان راستين آن را مي‌نوازد.
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير رخت بر بند تا رخت بربندم از اين سراي دلگيركه تو از غصه و من از حسرت، هر دو با هم پير شده‌ايم.پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد، عصا در دستم گويي پاهاي من است.

دانلود آهنگ لري قديمي

▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) اين دو آواز شاخه‌هايي از آواز علي‌سونه هستند كه نه حالت مويه را دارند و نه به صورت خاص، علي‌سونه محسوب مي‌شوند و همين نكته نشانهٔ قدمت ديرينهٔ علي‌سونه و بنيادي بودن اين مقام در آوازهاي محلي لري است.ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا مي‌كشم تا مي‌كنم پير يا مورم دو قورس‌ُ يا وطن دير
درد دل يا مي‌كشد مرا يا پيرم مي‌كند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست، شادي از خاطرم رفت و غم به يادم مانده است.
▪ ساري خوني (ساريه خواني) آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟
اي دله سي ديلرو هه مي‌زني زار يه تونو به ديلرويه دينه يار اي دل از هجر دهلران (كه يارت در آنجاست) پيوسته در زاري و ناله‌اي. ● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار
ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلام‌هاي ديني ـ كلام‌هاي يارسان، چل سرو
▪ مويه‌ها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني ▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري

دانلود آهنگ لري خرم ابادي عروسي

▪ مقام‌هاي شادي – عروسي ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه) ▪ مقام‌هاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو)
▪ مقام‌هاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه شايد پيشينه ي هنرهايي چون رقص و موسيقي به تمدنهاي نخستين بشري بازگردد، آن هنگام كه مردان و زنان نخستين به شكرانه ي شكار به پايكوبي و رقص مي پرداختند.
موسيقي لرستان به دليل محدوديت جغرافيايي اين خطه و محصور بودن آن درميان كوههاي سر به آسمان ساييده زاگرس و عدم هم مرزي اين سرزمين با كشورهاي بيگانه نسبت به موسيقي ساير مناطق كشور بكرتر ودست نخورده تر مانده است.سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور) ۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله)
۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است:
با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند
فرهنگ « لري »، « لكي » و« بختياري ».
به علت روحيه سلحشوري، اشعار و سرودهاي يشان بيشتر پيرامون مبارزات و مسايل اجتماعي است. نداي موسيقي آنها از درونشان است بصورتي كه بسيار سوزناك است، بطوريكه براحتي شنونده با شنيدن آن پي به غم واندوه موجود درآن مي برد وبا آن موسيقي هم آوا مي شود.▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد :
ـ رارا، آهنگي است كه درسوگ فردي نواخته مي شود كه همراه با رقص واشعار مور است. ● موسيقي‌هاي آوازي (كلامي) و موسيقي‌هاي سازي
▪ موسيقي آوازي لرستان ● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي)
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد،

دانلود آهنگ لري شاد دوپا براي عروسي

▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) نام اين آوازها منسوب به دو شاعر هنرمند و تواناي لر زبان، عزيزبيگ و ميرنوروز هستند.ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا مي‌كشم تا مي‌كنم پير يا مورم دو قورس‌ُ يا وطن دير
درد دل يا مي‌كشد مرا يا پيرم مي‌كند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست،
▪ ساري خوني (ساريه خواني) آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟ اي دله سي ديلرو هه مي‌زني زار
يه تونو به ديلرويه دينه يار اي دل از هجر دهلران (كه يارت در آنجاست) پيوسته در زاري و ناله‌اي.اين هم تو و دهلران و ديدن يار.● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه
ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلام‌هاي ديني ـ كلام‌هاي يارسان، چل سرو ▪ مويه‌ها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني
▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو
ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري دوزله، بلور ▪ مقام‌هاي شادي – عروسي چو بازي.ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه)

دانلود آهنگ لري بختياري جديد

ـ رقص و آواز (بينا بينا، كيودار، كلنجه زرد.▪ مقام‌هاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو) ▪ مقام‌هاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه
سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور)
۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله) ۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است: عزيزبك خواني، ساري خواني، شاهنامه، نظامي خواني، هوره و مويه ازديگر انواع آوازهاي لرستان است. .اگر بخواهيم از كوشندگان موسيقي ديار لرستان يادي بنمائيم بايد از هنرمندان گمنامي چون ميرنوروز، عليدوست، عزيزبگ و.با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند
رقصها در لرستان عموماً چهره آييني و فرهنگي به خود گرفته اند.چكيده
آنچه در اين مقاله در مورد موسيقي لرستان بيان شده است را مي‌توان در چند عنوان بطور خلاصه ذكر كرد:ب) جايگاه موسيقي در فرهنگ مردم لرستان بطو ري كه در هر مراسم و آيين اجتماعيِ مردمان اين مرزد) موسيقي محلي لرستان و مقام‌هاي موجود در آنكه به دو بخش موسيقي آوازي (كلامي) و سازي تقسيم مي‌شود.
 ما به تنهايي ازگفتن سخني نو عاجزيم مگر به كمك نياكانمان وميراث گرانب‌هايشان.مقدمه: درسرزمين باستاني لرستان، قرنهاست كه سه فرهنگ مختلف دركنار هم به حيات خود ادامه داده‌اند فرهنگ لري – لكي – بختياري، اين سه قوم كه هركدام پشتوانه ايي بسيار غني از فرهنگ و تاريخ دارند درحوزه‌هاي خاصي درهم اثرگذاشته يا ازيكديگر تأثيرگرفته‌اند و با وجود همبستگي تاريخي وفرهنگي، هركدام وجوه مستقل فرهنگي خويش را نيز دارا بوده‌اند.
تاريخچه موسيقي درلرستانقطعه سفالي كه از [كاسو]‌ها يا [كاسي]‌ها درهزاره سوم پيش ازميلاد دركوهستان‌هاي زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزديكي چادر‌ها يا كلبه‌هايي نشان داده است (تصوير 2)
جايگاه موسيقي درفرهنگ مردم لرستان درسوگواري، عروسي و پايكوبي، درناف بري فرزندان ومراسم مذهبي و ازدوشيدن شير گوسفندان وگاوان گرفته تا كار طاقت فرسا و دشوار دروگري و جنگ آوريهاي دلاوران وغيره، همه وهمه برموسيقي استوار و با آن همزاداست.به طوركلي مي‌توان گفت كه طبيعت كوهستاني، زندگي ايلي وشرايط قومي وفرهنگي دركنار سرنوشت تاريخي ايلات لرستان به موسيقي اين منطقه رنگ وجلوه ايي خاص بخشيده، تنوع نغمات درموسيقي لرستان اصالت وفرهنگ مردمان اين ديار را هويدا مي‌سازد.
سازهاي رايج درموسيقي لرستان1- سازهاي بادي (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهاي زهي (Chordophones) كمانچه – تنبور3- سازهاي كوبه‌اي (membranophones): تنبك (تمبك) – دُهُلموسيقي محلي لرستان

دانلود آهنگ لري غمگين برادر

موسيقي را مي‌توان در يك تقسيم بندي كلي به دو دسته باز شناخت:الف) موسيقي آوازي (كلامي) ب) موسيقي سازي1- آوازهاي شادمانه (عروسي)؛ ترانه‌هايي كه عملا بدون همراهي ساز و با هم آوايي زنان در مراسم عروسي اجرا مي‌شود و عبارتند از سيت بيارم، بينا بينا، بزران بزران اين آواز بيشتر به صورت دسته جمعي توسط زنان و دست زدن با همين ريتم، بدون نواختن موسيقي اجرا شده و درمقام سنگين سماع است كه امروزه با كمانچه و ضرب يا سرنا دانلود آهنگ لري جديد آستاره بختياري و دهل نيز شنيده مي‌شود.
2- آواهاي عاشقانه: از ويژگي‌هاي ترانه‌هاي عاشقانه خصوصيات اشعار آن است كه خاص يك مقام نيست، يعني اگر بيتي را در مقا م سنگين سماع خوانديم مي‌توانيم آن را نيز در مقام دو پا، سه پا و يا شانه شكي نيز خوانده و اجرا كنيم.برخي از اين آوا‌ها عبارتند از:كچكله شيرازيكوش طلاآواهاي عاشقانه مانند:
3-كلام‌هاي ديني يا سروده‌هاي مذهبي:.4-مويه‌ها (سوگواري):
هوره گوراني، سواري چر، كوچر از جمله آوازهايي هستند كه به هنگام دلتنگي، غريبي‌ها و فراق از يار توسط مردان يا (رهگذران) عشاير و روستايي در ميان كوهساران طنين انداز مي‌گردد.5-آوا‌هاي دلتنگي و غريبي:6- آواز‌هاي حماسي:از انواع آواهاي حماسي مي‌توان به:
شاهنامه خواني لري و لكي:7-آواز‌هاي طنز و هجو:اين ترانه‌ها اغلب به صورت في البداهه در هجو شخص يا موضوع يا مكاني سروده شده و برخي اوقات نيز با حركات نمايش طنز آلود فرد يا افرادي همراه بوده است از جمله اين اوا‌ها مي‌توان بهماست فروشهورم هورمهي راسي سله
هي نبات8-موسيقي آواز كار (ترانه‌هاي كار):ب- موسيقي سازي:
- مقام‌هاي شادي (عروسي):رقص (سنگين سماع، دو پا، سه پا، شا نه شكي، اشكاري):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبك، كمانچه)رقص و آواز: (بينا بينا، كيودار، كلنجه زرد)
2- مقام‌هاي سوگواري:نوع ساز (دهل، سرنا) موسيقي سوگواري بيشتر جنبه آييني داشته و در مراسم عزاداري از روزگار كهن تا كنون كاربرد فراوان دارند معروف‌ترين مقام‌هاي آن عبارتند از:پاكتليچمري يا چمرانهشيونيياري
كريمخاني3-مقام‌هاي عاشقانه و دلتنگي (كمانچه و تنبك)
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد

منبع  سايت دانلود آهنگ جديد ريتم تاپ ritm.top

 https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.